Isnin, 11 Julai 2011

Baca dan fahami, Taksub kepada perjuangan PAS dan Bersih.. suatu perkongsian

Perbualan sy dgn sorg sahabat berkenaan isu bersih, bukan nak memalukan
shbt, tp nk kongsikan perbincngan kami kepada semua, agar dpt menilai sesuatu pkr dgn matang, ramai lg shbt diluar sana yg masih lg ragu2.. inilah masanya kita menilai..

Sahabat: ape tujuan bersih yg ko support tu?

Fadzli: nk bersihkn sistem pilihnraya jer..
xde apa pon..
npe?

Sahabat: yeke?bkn ko nk support tok jadikan agama kristian agama negara?

Fadzli: aku x slh kn ko.. mybe ada slh fhm skit tp, kna ingat.. mnusia x kn buat pkr sja2..
melainkan dia betul2 fhm apa yg dibuat..
mna plk mcm 2.. ni semua propoganda media jer..
Bersih ni dh buat 2 kli..
cuma bezanya msa bersih pertama anjuran PAS..
bersih kedua, anjuran 80 buah NGO..

Sahabat: asal larh ko x kne tangkap macam dyorg semalam..hahahaha..

Fadzli: tangkap pon xsmpai sehari..
pas2 lepas.. bek xyah. kerajaan pon risau,
byngkan klw yg trun tu 50,000 org..
mna larat nk tngkap..

Sahabat: pahtu pas korg wat suma tue ape yg korg dpt?kepuasan????
masalahnye yg trun 600 org je.10000pon x smp..
brp korg dpt wat suma tuwe?

Fadzli: hahaha...
tu lh... aku x slh kn ko..
ko pcya berita harian dan tv 3 lg...
cuba ko tgk..
http://www.youtube.com/watch?v=UmauVB5BpYA&feature=share
agak2 600 org je ker..
dianggarkn 50,000 org..

Sahabat: ko lak terlalu pcyakan internet....intenet byk dah rosakkan pemikiran org..
dapat wit byk ke join suma tue??lau byk nk gak aku join..hahaha
oklah,apepon ko wat suma ni igtlah..jgn terlalu taksub.

Fadzli: ha.. tu lh, ko ingat nk ke join klw free jer...?
hnya org yg btul2 yakin je akn korbnkn dr tnpa dibayar sesen pon...
kt situ nmpk dh...
org2 pas x perlu dibayar utk berjuang...
bukan taksub sahabat..
tp, kefaham apa yg kita bwak tu ptg...
aku bljr tinggi2.. klw smata2 nk jtuh kn melayu dan islam...
bodoh lh aku ni..
tp, ko kna fhm,. byk pkr lg ko kna kaji...

Sahabat:
jgn terlalu yakin dgn ape yg kte buat..bsyukurlah ape yg kte dh rase skg..

Fadzli: aku bkn x bersyukur sahabat...
kita rsa senang, tp rmai org lg yg susah...
aku berjuang bkn nk kesenangan.. tp, nk bela yg ssh..
klw nk senang sahabat.. lbih baik aku sokong kerajaan,..
semua aku blh dpt..
tp, org yg faham dan ada maruah x mudah dibayar dgn wang..
ko cba byngkn.. org2 kelantan tu semua org melayu.. kedah pon mcm 2..
tp, dieorg semua sokong pembngkang..
dieorg xdpt hak yg dieorg mahukn...
aku rsa sokong umno x bela mlayu mana..

Sahabat: sbb tue aku ckp..buatlah ape lau ko rase tok kebaikan..
cuma sbg kwn aku nk ko slalu beringat..jgn terlalu taksub..
kte mmg x mkn duit dy tp tkt dy yg mkn duit kte...
watlah yg terbaikk..
cuba besyukur skit dgn ape yg kte ada..jgn terlalu yakin pilihan kte akn jadika kte yg terbaik..
zaman skg sbb duit sanggup bunuh anak lgakn rakyat..

Fadzli: aku xpnah rsa dr dh sempurna.. tp, aku rsa yakin hidup dgn beragama..
sbb tu aku sokong pas..
insya'allah.. aku akn sntiasa ingat kta2 ko 2..
terima ksh ingat kn aku...
aku syg melayu dan islam..
cuma nk ingat kn ko.. kita kna dgr 2 blh pihak..
klw ada sesuatu isu dibangkitkn..
jgn bca utusan dan tv3 jer...
buka jga harakah dan mlysiakini...
baru kita ada pertimbngan..
kita kn mahasiswa, dpt beza yg baik dn buruk..
xkn nk denga sblh pihak je...
:)

Sahabat: tp zaman skg mahasiswi byk dah rosak..kahkahkah...

Fadzli: aku x kta dr aku ni bgus.. tp, skurng2 nya aku x kta ko ni x bgus..
kdg2 kita kna cuba fahami, sbb dia snggup buat ssuatu..
klw kita x fhm, jgn cuba melabel.. kelak kita yg ditertawakn.. rsa diri dh bgus.. rupa2nya tersilap lngkah..
aku xkata umno x bagus semua pkr.. tp, aku dh cuba pertimbng kedua2 nya..
yg jd mslh, bila dia msuk sstu, tp dia x kaji kdua2 nya.. pas2 nk label kumpulan lain x bgus..
sma2 kita kaji, dn pilih mna yg terbaik..
kita bekerja diposisi msg2.. jgn sering mempertikaikan tindakan org,
Ilmu Allah bg tu antranya utk pilih mna baik mna buruk, muhasabah dr sndr spya bg elok, bukan x hbis2 nk slhkn org lain..

(ingatan utk aku jua)

Habis...

bila sy post perbualan diatas ni pd sorg kwn di UM.. beliau memberi respon yg baik serta tidak kurang juga mengkritik, saja nk mnta pndangan dr beliau berkenaan perbincngn sy dgn SAHABAT di atas.. kwn sy ni seorang penuntut Bachelor of Shariah (Islamic Political Science) di Universiti Malaya. jd sy merasakan bnyk input yg menarik boleh kami perbincangkan berkenaan perkara ini.. sy kongsikan juga perbincangan kami:

Kawan karib:
Banyak perlu kita kaji mengenai politik ni..daripada akar umbi, sejarah, sehinggalah strategi & matlamat yg dibawa...jangan menilai sesuatu daripada sebelah pihak sahaja..semua aspek perlu dilihat..bila kita menilai sebelah pihak sahaja, itu yg jadi taksub..sebagai seorang Mahasiswa, kita sepatutnye cakna kepada perkembangan & isu semasa politik negara..politik tu bukan sekadar, pilihan raya atau berparti..tp pentadbiran, sosialisasi & ekonomi di Malaysia...Mahasiswa x perlu nk tunjuk lagak sangat dalam arena politik ni selagi belum menguasai politik sepenuhnya..yg penting, study tu kasi gempak dl..baru leh tunjuk hebat..;-)

Muhammad Fadzly Bin Sa'doon :
secara ksimpulannya semua ayat saudara tu sprt apa yg sy nyatakan, kna kaji scr matang politik tnah air berdsrkn elemen2 tersebut.. yg ptg kaji kedua2 belah pihak.. sy x salah kn mereka memilih mna2 politik, yg ptg mereka ada alasan dn prinsip msing2.. cma saudara xleh pertikaikan pengetahuan sya mngenai politik, msing2 ada hak utk menilai mngikiut ilmu msg2.. sy mnyatakan sbhagian dr sebab mngapa sy memilih Pas, sahabt jua mnyatakan pendirian dia.. kita jgn terikat dgn AUKU.. kami diluar negara tiada AuKU, kita berhak berfikir apa shja berkaitan masa depan.. x perlu nk tggu hbis belajar.. rama lg yg x mampu bljr tinggi2.. tp, mrk layak utk mengundi.. kami memerlukan pendedahan politik scr terbuka dan matang,barulah dinamakan mahasiswa mendepani isu.. bukan dikongkong dgn Akta2 tertentu, shingga menafikan hak berfikir dan bertindak..

Kawan karib:
huu??Bila masa plak sy pertikaikan anda..sy cakap secara umum dengan melihat kepada maksud politik dengan lebih luas..x perlu nk rase diri dipertikai..boleh kalau nk berpolitik, tetapi jngan terlampau taksub..itu jer pointnye..sebab kite masih lagi berada pada peringkat awal utk memahami segala macam perkembangan politik mahupun ekonomi di negara kita..mahasiswa boleh bersuara, tetapi ada hadnya & caranya..bukan dengan cara tidak sepatutnya..kalau org yg xd pengetahuan utk berpolitik secara mendalam, then terlibat dengan politik, maka huru-hara la jadinya kerana tidak dikuasai ilmu yg secukupnya..layakl mengundi tu common sense..yg terlibat dalam politik tu yg utama..bnyak lg yg perlu kite cr & pelajari pada usia belia ini..jngan sampai kerana kuat berpolitik, pelajaran terganggu, x masuk kelas, imej tercalar, assignment x wat..itu yg realiti sy nampak kpd mahasiswa2 sekarang..x leh dinafikan..apa yg penting, mahasiswa perlu melihat segala aspek kebaikan & dampak negatifnye jika ingin melakukan sesuatu perkara..bukan secara membabi buta..undang2 itu penting...kalau tiada undang2, huru-hara la jadinya..mahasiswa perlu berfikiran matang dalam menangani pelbagai isu nasional..bukan secara emosi..

Muhammad Fadzly Bin Sa'doon
sapa saja tidak menafikan bhwa peranan ilmu itu ptg, tp ilmu itu msih terlalu umum.. kita biasa menghukum disebabkan krn berbeza pendapat.. tp, kita x leh nk mempertikaikan penguasaan ilmu yg ada.. sbb skop ilmu itu terlalu luas.. boleh jd ilmu mahasiswa itu lbih tinggi dr sorg menteri, adakah kita nk menafikan suara dan tindakan yg dibuat.. cuma kita perlu rasional.. segala tinadakan ada hadnya.. bukan skdr politik keterlaluan itu salah tp, kerja yg baik klw keterlaluan juga slh.. tp, kna ingat.. kegagalan mahasiswa bkn semata2 dgn berpolitik.. kita berfikir dh scr releven.. tp, kdg2 x realiti.. yg jelas, akta yg ada menafikan mahasiswa utk mengenal politik dgn matang.. mahasiswa dikongkong dgn agenda kerajaan.shingga ada yg dinafikan hak pinjaman biasiswa dan sbgainya.. itu bukan caranya..akta yg ada bkn nk jaga mahasiswa, tp lbih nk jga BN.. supaya rakyat x menentang pemerintah.. agenda politik kerajaan bebas dibuat dimana2.. itu keterlaluan..

Kawan karib:
Maybe anda hnya melihat kongkongan kerajaan terhadap mahasiswa tanpa memikirkan sumbangan yg telah kerjaan beri kepada seluruh rakyat amnya & mahasiswa khasnya..sy bukan nk pertahankan kerajaan kerana kerajaan sendiri mempunyai agenda mereka..tetapi kite perlu menilai agenda tersebut dengan melihat kepada maslahah umum..be thankful, don't complaint..lihat kepada maslhah umum..jngan menjadi rakyat yg hanya tahu complaint..kerajaan wat akta tu bukan suke2..mest ade asbab & musababnye..bnd tu pun utk kebaikan mahasiswa keseluruhannya..sy bukan nk sokong sepenuhnya AUKU tu, tp kite perlu hormat dengan apa yg dilakukan oleh pihak yg sepatutnye..mereka lebih tahu..mahasiswa zaman sekarang perlu berfikiran matang dengan memberikan suatu sumbangan utk negara..(inovasi)..bukan cube utk menjatuhkan negara..buka mata, buka minda, buka hati..yg baik jadikan teladan, yang buruk jadikan sempadan..

Muhammad Fadzly Bin Sa'doon
amat malanglah bg sesiapa yg menilai dr suatu sudut shja.. setiap sesuatu ada baik dan buruk, kita x pernah nk menafikan pkr ni.. yg kita nk bncng mna yg lbih baik, bukan xda yg baik.. kaedah usul fiqh mnyatakan, bila pkr yg baik dan buruk itu sama kadarnya.. maka kita kna dahulukan menjaga keburukan.. mengubah keburukan tersebut supaya mnjadi baik.. mngikut kaedah ni, klw kta AUKU itu ada pro dan kontra nya, maka kita kna perhati yg buruk,apa keburuknnya.. dan cuba perbaiki jd baik.. jd x timbul persoalan kita membincangkan keburukan sehingga lupa kn kebaikan yg ada.. sy juga bkn nk pertahan kn pembngkang, tp kta nk sma2 berkongsi scr ilmiah.. saling memberi dan menerima.. paksi kita sma, nk majukan Agama dan melayu.. tp, dgn penilaian dan tindakan yg berbeza.. esk sy nk exam, doa kn mge dipermudahkan.. klw nk bncng lg boleh, klw smpt sy bls lh.. terus trang sy kta.. sy suka perbncngn ini.. maaf klw terasa..:)

Kawan karib: Ok..apa yg penting, kite berfikiran secara matang & bnyak lagi yg perlu kita pelajari..wallah A'lam..bittaufiq Wannajah..;-)

-Habis-

4 ulasan:

  1. Perbincangan yang bagus... cuma hujungnya semacam tergantung...

    Dah lama tak baca artikel dalam blog nih...

    BalasPadam
  2. Asslamualaikum..Saya terpanggil utk komen disini..saya bukanlah bekas mahasiswa atau apa2 kelayakan akedemi yang menyokong pendapat saya..tapi tuan2 semua boleh consider pendapat dari seorang yang 'street smart' hidup ni memang ilmulah yang terpenting dan menandakan aras intelektual seseorang..tentang perbincangan diatas alangkah baiknya kalau saya mempunyai sahabat seperti tuan2 semua..ok skrg back 2nd point,saya x mau serkap jarang..tapi didalam pembangkang penuh kebencian? Kenapa mereka tidak duduk semeja dan berbincang teringat saya hadis 'tak rugi org yang bermesyuarat tak menyesal org yg beristikarah' kenapa sikap pembangkang terlalu menghukum? Semuanya salah tapi didalam islam,mesyuarat adalah jalan terbaik, tapi sikap parti pas (maafkan saya) selalu menunding jari dan membenci kaumnya sendiri,seolah2 mereka lah yg paling sempurna..ini x melambangkan islam? Mereka bertadkbir..tapi gerunkah hati mereka? Atau mereka ingin menjadi dominan? Perkasa dan hanya mereka je yang benar selain dari tu adalah penipu..sehinggakan ada yang bercerai berai..itukah islam? Apa persepsi org bukan islam? Islam ekstrim? Islam tegas?? Kenapa bukan islam adalah cara hidup yang pas tonjolkan?? Saya tinggalkan tuan dengan soalan ini semoga Allah akan beri saya dan tuan2 semua kefahaman yang baik..sesungguhnya Allah maha bijaksana.. Assalamualaikum :)

    BalasPadam