Rabu, 26 Ogos 2009

Puasa Sempurna Yang Memberi Kesan

Bagaimanakah kita hendak memastikan puasa sebulan Ramadhan benar-benar
memberikan kesan kepada diri? maka kita kembali kepada Tujuan ibadat puasa
disyariatkan ialah untuk melahirkan mukmin yang bertakwa kepada Allah SWT.
Puasa juga merupakan ibadat yang telah difardukan oleh Allah kepada umat-umat
terdahulu berdasarkan teknik yang sesuai dengan masyarakat pada masa itu.
Puasa yang paling berkesan ialah puasa yang mengikut segala tatacara yang telah
digariskan oleh para ulamak Islam. Antaranya:

1. Menahan diri dari makan dan minum di siang hari sepanjang bulan Ramadan.

2. Menjauhkan diri dari bercumbuan-cumbuan dengan isteri di siang hari pada
bulan Ramadan.

3. Menunaikan solat 5 waktu sehari semalam secara berjemaah.

4. Menjaga mulut dari mengumpat, memaki hamun, mengata orang, menuduh yang
bukan- bukan serta bercakap perkara yang sia-sia.dan lain-lain.

5. Memperbanyakkan bacaan Al-Qur;an dan berzikir kepada Allah.

6. Menjaga telinga supaya tidak mendengar kata-kata umpatan, nista,
tuduhan palsu,kata-kata yang meransangkan seks dan lain-lain.

7. Menjaga mata dari melihat perempuan yang halal berkahwin dengannya dan dari
menonton filem-filem yang tidak senonoh di dalam TV.

8. Menjaga tangan dari memegang sesuatu yang haram seperti memegang bahu
perempuan, melihat gambar lucah dan lain-lain.

9. Menjaga kaki supaya tidak bergerak ke tempat-tempat maksiat,
kerana kaki akan disoal nanti tentang kerja yang dilakukannya sepanjang
hidup di dunia.

10. Menjaga perut dari makanan yang berlebihan walaupun halal dan
mengelakkan dari makanan yang haram dan dari pendapatan yang tidak bersih.

11. Menjaga alat kelamin supaya tidak menggunakannya kepada sesuatu yang
diharamkan oleh syariat seperti melakukan onani dan lain-lain.

12. Membulatkan hati hanya kepada Allah dan hanya mengharapkan keredaan
Allah semata-mata.

Inilah di antara cara yang paling berkesan untuk menjadikan puasa yang
sedang kita lakukan itu berkesan dan diterima Allah.Dengan lain perkataan
puasa yang berkesan itu ialah puasa yang bukan sekadar melepaskan batuk di
tangga sahaja, sebaliknya memerlukan kepada pengiltizaman terhadap syarat-syarat,
adab-adab dan rukun-rukun yang telah digariskan oleh syariat Islam sepenuhnya.

Kelebihan Solat Berjemaah Mengikut Teori Fizik

Seorang professor fizik di Amerika Syarikat telah
membuat satu kajian tentang kelebihan solat
berjemaah yang disyariatkan dalam Islam. Katanya
tubuh badan kita mengandungi dua cas elektrik iatu
cas positif dan cas negatif. Dalam aktiviti harian
kita sama ada bekerja, beriadah atau berehat, sudah
tentu banyak tenaga digunakan.

Dalam proses pembakaran tenaga, banyak berlaku
pertukaran cas positif dan cas negatif, yang
menyebabkan ketidakseimbangan dalam tubuh kita.

Ketidakseimbangan cas dalam badan menyebabkan kita
rasa letih dan lesu setelah menjalankan aktiviti
seharian. Oleh itu cas-cas ini perlu diseimbangkan
semula untuk mengembalikan kesegaran tubuh ke tahap
normal.

Berkaitan dengan solat berjemaah, timbul persoalan
di minda professor ini mengapa Islam mensyariatkan
solat berjemah dan mengapa solat lima waktu yang
didirikan orang Islam mempunyai bilangan rakaat yang
tidak sama.

Hasil kajiannya mendapati bilangan rakaat yang
berbeza dalam solat kita bertindak menyeimbangkan
cas-cas dalam badan kita. Semasa kita solat
berjemaah, kita disuruh meluruskan saf, bahu bertemu
bahu dan bersentuhan tapak kaki. Tindakan-tindakan
yang dianjurkan semasa solat berjemaah itu mempunyai
berbagai kelebihan. Kajian sains mendapati sentuhan
yang berlaku antara tubuh kita dengan tubuh ahli
jemaah lain yang berada di kiri dan kanan kita akan
menstabilkan kembali cas-cas yang diperlukan oleh
tubuh. Ia berlaku apabila cas yang berlebihan - sama
ada negatif atau positif akan dikeluarkan, manakala
yang berkurangan akan ditarik ke dalam kita. Semakin
lama pergeseran ini berlaku, semakin seimbang cas
dalam tubuh kita.

Menurut beliau lagi, setiap kali kita bangun dari
tidur, badan kita akan merasa segar dan sihat
setelah berehat berapa jam. Ketika ini tubuh kita
mengandungi cas-cas positif dan negatif yang hampir
seimbang. Oleh itu, kita hanya memerlukan sedikit
lagi proses pertukaran cas agar keseimbangan penuh
dapat dicapai. Sebab itu, solat Subuh didirikan 2
rakaat.

Seterusnya, setelah sehari kita bekerja kuat dan
memerah otak semua cas ini kembali tidak stabil
akibat kehilangan cas lebih banyak daripada tubuh.
Oleh itu, kita memerlukan lebih banyak pertukaran
cas. Solat jemaah yang disyariatkan Islam berperanan
untuk memulihkan keseimbangan cas-cas berkenaan.
Sebab itu, solat Zohor didirikan 4 rakaat untuk
memberi ruang yang lebih kepada proses pertukaran
cas dalam tubuh.

Situasi yang sama turut berlaku di sebelah petang.
Banyak tenaga dikeluarkan ketika menyambung kembali
tugas. Ini menyebabkan sekali lagi kita kehilangan
cas yang banyak. Seperti mana solat Zohor, 4 rakaat
solat Asar yang dikerjakan akan memberikan ruang
kepada proses pertukaran cas dengan lebih lama.

Lazimnya, selepas waktu Asar dan pulang dari kerja
kita tidak lagi melakukan aktiviti-aktiviti yang
banyak menggunakan tenaga. Masa yang diperuntukkan
pula tidak begitu lama. Maka, solat Maghrib hanya
dikerjakan sebanyak 3 rakaat adalah lebih sesuai
dengan penggunaan tenaga yng kurang berbanding 2
waktu sebelumnya.

Timbul persoalan di fikiran professor itu tentang
solat Isyak yang mengandungi 4 rakaat. Logiknya,
pada waktu malam kita tidak banyak melakukan
aktiviti dan sudah tentu tidak memerlukan proses
pertukaran cas yang banyak.

Setelah kajian lanjut, didapati terdapat
keistimewaan mengapa Allah mensyariatkan 4 rakat
dalam solat Isyak. Kita sedia maklum, umat Islam
amat digalakkan untuk tidur awal agar mampu bangun
menunaikan tahajjud di sepertiga malam. Ringkasnya,
solat Isyak sebanyak 4 rakaat itu akan menstabilkan
cas dalam badan serta memberikan tenaga untuk kita
bangun malam (qiamullail).

Dalam kajiannya, professor ini mendapati bahawa
Islam adalah satu agama yang lengkap dan istimewa.
Segala amalan dan suruhan Allah Taala itu mempunyai
hikmah yang tersirat untuk kebaikan umat Islam itu
sendiri. Belaiu merasakan betapa kerdilnya diri dan
betapa hebatnya Pencipta alam ini. Akhirnya, dengan
hidayah Allah beliau memeluk agama Islam.

So, apa lagi. Jom la kita mengamalkan solat berjemaah nih. Wallahualam.

Sabtu, 8 Ogos 2009

Buat Seluruh Ahli Dan Kepimpinan Yang Baru

1 ogos merupakan hari yang cukup bersejarah buat seluruh Ahli DPMM lebih-lebuh lagi bagi diriku apabila telah dipilih menjadi salah seorang Ahli jawatan kuasa tadbir Dewan Perwakilan Mahasiswa\wi Mansurah. Dikesempatan ini saya ingin mencoret secebis rasa buat seluruh ahli serta kepimpinan yang baru:-


Kepimpinan bukan sesuatu perkara yang mudah, ia memerlukan kepada pegorbanan yang besar, lebih lagi bagi seorang yang mempunyai tugas serta tnggung jawab dalam memikul hal-hal yang berkaitan dengan kemasyarakatan . Pemimpin akan dipertanggung jawabkan dihadapan Allah tentang kepimpinanya. Sebagai seorang pemimpin haruslah menjaga amanah bagi setiap tugasan yang dilakukan. Bagi mereka yang tidak memikul sebarang bentuk tugasan yg khusus dalam kepimpinan sebuah organisasi, mereka jua memiliki peranan tersendiri bagi memberi sokongan kepada pemimpin, kerana setiap insan mempunyai amanah tersendiri yang perlu dipikul mengikut tahap masing-masing. Bagi seorang pemimpin sebuah organisasi perlu memegang amanah bagi memelihara kebajikan serta manjaga hubungan yang baik terhadap ahli. Begitu jua sebagai seorang ahli perlu memahami kosep perjuangan yang dianjurkan oleh kepimpinan, dan wajib taat selagi mana kepimpinan tersebut tidak melanggari batasan hukum syarak. Sekiranya berlaku pecanggahan pendapat dari segi idea pelaksanaan oleh seorang ahli terhadap pemimpin,haruslah bagi ahli tersebut untuk berlapang dada serta menyerahkan segala keputusan kepada pihak kepimpinan tanpa cuba untuk beralih arah dgn meragui setiap tindakan yang dilakukan pemimpin tersebut. Perkara sedemikian tidak lah harus berlaku bagi seorang ahli yang memahami konsep kepimpinan didalam islam. Kerana setiap ahli perlu tahu bahawa pemimpin lebih memahami kehendak ahli serta melihat permasalahan sesebuah organisasi itu dengan lebih menyeluruh. Amat mustahil lah sekiranya seorang pemimpin tersebut untuk memenuhi kesemua tuntutan ahli sedangkan, ahli mempunyai pelbagai jenis lapisan sikap serta tujuan yang berbeza. Bagi seorang ahli hendak lah sentiasa bersabar serta menerima apa sahaja keputusan yang dibuat oleh kepimpinan serta memberikan komitmen yang penuh dalam menjayakan usaha yang dibuat oleh pemimpin. Sebagai seorang pemimpin perlu ingat bahawa setiap inci tindakan yang dilakukan terhadap ahli perlu dipertanggungjawab kan oleh Allah S.W.T diakhirat kelak. Sekiranya baik yang dilakukan oleh pemimpin terhadap ahli maka baik lah jua kesan yang akan diperolehi di akhirat nanti, sekiranya buruk yang dilakukan oleh seoarang pemimpin terhadap ahli maka buruk lah jua kesan yang akan diperolehi di akhirat nanti. Oleh yang demikian,sebagai seoarang ahli yang bergelar manusia serta bersifat tidak sempurna haruslah menerima segala bentuk kelemahan kepimpinan yang jua merupakan manusia biasa serta tidak lepas dari kesilapan. Justaru itu,ahli perlu bersama-sama kepimpinan untuk mengatasi dan menangani segala kelemahan-kelemahan tersebut bagi mambentuk organisasi yang terbaik dan sempurna. Bagi seorang ahli perlu lah bersyukur sekiranya tidak dicalonkan untuk menjadi seorang pemimpin terhadap sesuatu organisasi,kerana perlu di ingat bahawa kepimpinan ini bukanlah suatu jawatan yang boleh dibanggakan. Kebanggaan yang sebenar adalah sekiranya pemimpin tersebut boleh melepasi pertanyaan Allah S.W.T diakhirat kelak mengenai kepimpinannya. Bermakna tiada lah perkara yang boleh dibaggakan sekiranya kita belum pasti berjaya dalam memikul amanah dgn baik serta tidak bersedia untuk menjawab soalan yang akan dikemukakan diakhirat kelak. Buat akhirnya marilah kita bersama-sama bersatu tenaga,berganding bahu bagi membentuk sebuah organisasi yang cemerlang seterusnya dapat menyatukan seluruh hati-hati ahli dengan pemimpin lantas tiada lagi jurang diantara kita bersama.

Myfadzly404.blogspot.com

Ahad, 2 Ogos 2009

Fitnah dan Pilihanraya

Suatu hari ketika sibuk membeli-belah di sebuah pasaraya hp Ahmad ( bukan nama sebenar ) berbunyi menunjukkan sebuah khidmat pesanan ringkas (sms) telah diterima.. : “Pak Uda ( bukan nama sebenar) masukkan dadah dalam nasi lemak dia, tu yang ramai orang makan nasi lemak kat warong dia, diaorang semua dah ketagih dadah, sebarkan”
Tanpa berfikir panjang Ahmad pun sebarkan sms tersebut. Bayangkan seandainya Ahmad sebarkan sms itu kepada 10 orang, dan setiap orang yang mendapat meseg itu hantar kepada 10 orang lain. Dalam 10 minit mungkin meseg itu boleh tersebar kepada ratusan ribu orang. Subhanallah, seandainya meseg itu hanya fitnah ( dalam bahasa arab buhtan ) semata-mata, maka sudah tentu syaitan boleh bertepuk tangan meraikan kejayaannya membuatkan ramai manusia bergelumang dengan dosa besar.
Ini merupakan salah satu contoh kesalahan yang seringkali kita lakukan seandainya kita tahu balasan orang yang melakukan fitnah nescaya kita akan berfikir beribu kali sebelum menyebarkannya.
Balasan bagi penyebar fitnah ( buhtan )
Firman Allah s.w.t mafhumnya:
“ Dan orang-orang yang menyakitkan hati orang-orang mu’min dengan sesuatu yang tidak mereka lakukan maka mereka telah membawa pembohongan ( buhtan ) yang besar dan dosa yang nyata ” ( Al-Ahzab : 58 )
Sabda nabi:
“ Barangsiapa yang memerangi waliku maka aku mengisytiharkan perang terhadapnya “ ( Riwayat Muslim )
Hakikatnya kita bukan sahaja berdosa seandainya melakukan fitnah ( buhtan ) terhadap saudara muslim kerana mereka-reka cerita untuk memburuk-burukkan dan menjatuhkan mereka, bahkan kita juga tetap berdosa seandainya menyebarkan perkara-perkara buruk yang sememangnya mereka lakukan ( ghibah ).
Apa itu ghibah??
Sabda nabi:
“ Ghibah adalah menyebut sesuatu yang dibenci oleh saudaranya “
Boleh difahami disini berdosa bukan sahaja menyebarkan buhtan (pembohongan) bahkan sebarkan sesuatu yang tidak disukai oleh saudara kita walaupun ianya benar tetap mendapat dosa.
Balasan bagi pengumpat ( ghibah )
Sabda nabi:
“ Wahai orang-orang yang beriman dengan lisannya dalam keadaan hatinya masih belum beriman, janganlah kamu mengumpat, dan janganlah kamu mencari2 aurat (kesalahan) saudara kamu kerana barang siapa yang mencari2 aurat (kesalahan) saudaranya maka Allah akan mencari2 auratnya (kesalahan) dan barangsiapa yang Allah mencari kesalahannya Allah akan mendedahkan keburukannya walaupun didalam rumah”
Situasi-situasi yang dimaafkan ghibah
Ulama’ kita hanya membenarkan ghibah di beberapa tempat diantaranya:
1. Dizalimi: orang-orang yang dizalimi memberitahu kezaliman yang telah dilakukan keatasnya kepada amir (ketua) untuk mendapatkan haknya.
2. Membinta bantuan: boleh ghibah untuk meminta bantuan mengubah kemungkaran, dan untuk mengembalikan ahli maksiat ke jalan yang benar.
3. Meminta fatwa: seperti yang dikatakan oleh Hendon kepada Rasulullah: “ Sesungguhnya Abu Sufyan kedekut tidak memberikan kami nafkah dan tidak mencukupkan keperluan kami adakah aku boleh mengambil hartanya tanpa pengetahuannya maka Rasulullh membalas : “ Ambillah sekadar keperluan kamu dan anak-anakmu”
4. Memberikan peringatan kepada orang mukmin tentang keburukan yang bakal berlaku.
5. Orang yang dikenali dengan laqab (panggilan) tertentu seperti “Man botak” dan lain-lain.
6. Orang yang jelas-jelas melakukan kefasikan
Oleh yang demikian saya menyeru kepada kita semua yang bakal menghada pilihanraya di Mansurah atau di tempat-tempat lain agar jauhilah buhtan (penipuan) dan ghibah (ngumpat) moga-moga kita akan menjadi golongan yang dipelihara oleh Allah.
“ Ya Allah bantulah kami dalam menghadapi ujian dan fitnah dunia.. Tabahkanlah hati kami Ya Allah.. Gantikanlah kesabaran kami dengan syurgamu..”


Rujukan:
1. Riyadus Solihin ( Imam Nawawi )
2. Maui’zatul Mu’min ( Imam Said Jamaluddin )

Isnin, 20 Julai 2009

PESANAN SAHABAT

SAYIDINA ABU BAKAR AS SIDDIQ

Khalifah ur Rasyidin yang pertama dan Sahabat utama Rasulullah SAW, Sayidina Abu Bakar As Siddiq pernah meninggalkan pesan, katanya:

1. Siapa yang memasuki kubur dengan tidak membawa bekalan samalah seperti orang

yang belayar di lautan dengan tidak berperahu.

2. Kegelapan itu ada lima perkara dan penerangnya juga ada lima perkara iaitu:

*
Cinta dunia itu kegelapan dan penerangnya adalah taqwa.
*
Dosa itu kegelapan dan penerangnya adalah taubat.
*
Akhirat itu kegelapan, penerangnya adalah amal soleh.
*
Kubur itu kegelapan, penerangnya adalah kalimah ‘La ilaha illallah Muhammadur Rasulullah.’
*
Siratul Mustaqim itu kegelapan, penerangnya adalah yakin.

3. Sesungguhnya iblis itu berdiri di hadapanmu, nafsu di sebelah kananmu, dunia di belakangmu, anggota di sekelilingmu dan Allah juga bersamamu. Iblis yang dilaknat menyuruhmu meninggalkan agama. Nafsu menyuruhmu berbuat maksiat. Keinginan hawa nafsu menyerumu ke arah syahwat. Dunia menyeru supaya memilihnya daripada Akhirat. Anggotamu menyerumu berbuat dosa. Allah menyerumu ke Syurga dan keampunan-Nya. Siapa yang menyahut seruan iblis terkeluarlah agamanya. Siapa yang menyahut seruan nafsu terkeluar rohnya (roh kemanusiaan). Siapa yang menyahut seruan syahwat, terkeluar akalnya. Siapa yang menyahut seruan anggota, terkeluarlah Syurganya. Siapa yang menyahut seruan Allah, terkeluarlah kejahatannya dan memperolehi segala kebaikan.

4. Sayidina Abu Bakar berkata:

Terdapat lapan perkara yang menjadi perhiasan kepada lapan perkara:

*
Tidak menjaga perkara yang haram, perhiasan kepada fakir.
*
Syukur perhiasan kepada nikmat
*
Tidak sabar perhiasan kepada bala.
*
Tawaduk perhiasan kepada kemuliaan.
*
Berlemah lembut perhiasan kepada ilmu.
*
Merendah diri perhiasan kepada orang yang bercakap.
*
Meninggalkan riyak perhiasan kepada kebaikan.
*
Khusyuk perhiasan kepada sembahyang.

5. Sesungguhnya hamba itu apabila datang ujub dengan sesuatu dari perhiasan dunia nescaya Allah memurkainya hingga dia menceraikan perhiasan itu.

6. Moga-moga aku jadi pokok kayu dicantas kemudian dimakan.

7. Dia berkata kepada para Sahabat:

Sesungguhnya aku telah mengendalikan urusan kamu, tetapi bukanlah aku ini orang yang paling baik di kalangan kamu maka tolonglah aku, kalau aku berlaku lurus maka ikutilah aku tetapi kalau aku menyeleweng betulkan aku.



SAYIDINA UMAR AL KHATTAB

1. Khalifah kedua, Sayidina Umar berpesan:

*
Siapa yang menjaga percakapannya dianugerahkan kepadanya hikmah.
*
Siapa yang menjaga penglihatannya dianugerahkan kepadanya hati yang khusyuk.
*
Siapa yang menjaga makanannya dianugerahkan kepadanya kelazatan dalam beribadah.
*
Siapa yang bersabar di atas ujian, Allah sempurnakan sabarnya lalu memasukkannya ke dalam Syurga mana yang dia suka.
*
Siapa yang menjaga daripada ketawa dianugerahkan kepadanya kehebatan.
*
Siapa yang menjaga daripada bergurau dianugerahkan kepadanya keelokan atau kemuliaan.
*
Siapa yang meninggalkan cinta dunia dianugerahkan kepadanya dapat melihat kesalahan sendiri.
*
Siapa yang meninggalkan kesibukan mencari kesalahan pada perbuatan Allah, dianugerahkan kepadanya pelepasan daripada nifak.

2. Jika tidaklah kerana takut dihisab sesungguhnya aku perintahkan kamu membawa seekor kambing untuk dipanggang di depan pembakar roti ini.

3. Siapa takut kepada Allah SWT, nescaya marahnya tidak dapat dilihat. Dan siapa takutkan Allah, kehendaknya akan ditunaikan.

4. Wahai Tuhan, jangan Engkau jadikan kebinasaan umat Muhammad SAW di tanganku.

5. Termaktub dalam sepucuk surat khalifah Umar kepada Abu

Musa Al Asyaari:

“Milikilah sifat sabar. Sifat sabar itu ada dua. Sabar yang pertama lebih afdhal dari sabar yang kedua iaitu sabar dalam meninggalkan larangan Allah SWT dan sabar dalam menghadapi musibah. Ketahuilah bahawa sabar itu sangkutan iman (orang yang bersabar akan mendapat iman)

kerana kebajikan yang paling utama adalah taqwa dan taqwa hanya dapat dicapai dengan sabar.”



SAYIDINA USMAN IBNU AFFAN R.A.

Mari kita lihat pula kata-kata hikmah daripada khalifah ketiga,

Sayidina Usman Ibnu Affan r.a. Di antaranya:

1. Aku mendapat kemanisan ibadah dalam empat perkara:

*
Sewaktu menunaikan apa yang difardhukan Allah.
*
Meninggalkan apa-apa yang Allah haramkan.
*
Ketika menyeru kepada kebaikan.
*
Ketika mencegah kemungkaran dan menjaga diri daripada membuat perkara yang menyebabkan kemurkaan Allah.

2. Katanya lagi: Empat perkara yang pada zahirnya fadhilat dan pada batinnya wajib:

*
Bergaul dengan orang soleh itu fadhilat, mengikut amalan mereka itu wajib.
*
Membaca Al Quran itu fadhilat, beramal dengannya itu wajib.
*
Menziarahi kubur itu fadhilat, bersedia untuknya itu wajib.
*
Menziarahi orang sakit itu fadhilat, menunaikan wasiat itu wajib.

3. Pesanannya: Antara tanda-tanda ‘arifin itu ialah:

*
Hatinya berserta takut dan harap.
*
Lidahnya bertahmid dan memuji Allah.
*
Matanya berserta malu melihat perkara yang dilarang dan banyak menangis.
*
Kehendaknya bersih dari cinta dunia dan bertujuan menuntut keredhaan Allah.



SAYIDINA ALI ABU TALIB K.W.

Khalifah keempat, Sayidina Ali k.w. berkata:

1. Ilmu itu sebaik-baik pusaka.

Adab itu sebaik-baik sifat.

Taqwa itu sebaik-baik bekalan.

Ibadah itu sebaik-baik barang perniagaan.

2. Siapa yang tinggalkan dunia, dikasihi oleh Allah.

Siapa yang tinggalkan dosa, dikasihi oleh malaikat.

Siapa tinggalkan tamak, dikasihi oleh orang-orang Islam.

3. Siapa yang tidak ada padanya sunnah Allah, sunnah Rasul

dan sunnah wali-Nya, maka tiadalah apa-apa kebaikan padanya.

Ditanya orang pada Sayidina Ali k.w., “Apakah sunnah Allah?”

Sayidina Ali menjawab, “Menyembunyikan rahsia (misalnya menutup aib orang lain).”

Ditanya lagi, “Apakah pula sunnah Rasulullah?”

Sayidina Ali berkata, “Berlemah lembut dengan sesama manusia.”

Ditanya lagi, “Apakah pula sunnah wali-Nya?” Sayidina Ali menjawab, “(Sabar dalam) menanggung

penderitaan.”

4. Susah sekali melakukan kebaikan pada empat tempat:

*
Memberi maaf ketika marah.
*
Bersedekah ketika kesempitan.
*
Menjauhi perkara haram ketika seorang diri.
*
Berkata benar kepada orang yang ditakuti atau orang yang selalu menolong.

5. Memadai aku merasa mulia bahawa Engkau Tuhan bagiku

dan memadailah aku merasa bangga bahawa aku menjadi

hamba-Mu. Engkau yang aku cintai maka berilah aku taufik

(agar dapat melakukan perkara-perkara yang Engkau cintai).

6. Hendaklah kamu lebih mengambil berat bagi diterima amalamal

kamu daripada beramal. Sesungguhnya sangat besar nilainya amalan yang disertai taqwa dan betapa lagi kalau amalan itu diterima.

7. Janganlah mengharap seorang hamba itu melainkan Tuhannya dan janganlah dia takut melainkan dosanya.

8. Tiada kebaikan ibadah tanpa ilmu dan tiada kebaikan ilmu tanpa faham dan tidak ada kebaikan bacaan kalau tiada perhatian.

9. Dasar kekafiran itu dikelilingi oleh empat tiang iaitu kasar hati, buta fikiran, lalai dan prasangka.

10. Orang berhati kasar akan menghina kebenaran, menunjukkan kejahatan dan mengutuk orang-orang pandai.

11. Buta hati akan lupa zikrullah.

12. Orang yang syak wasangka akan tertipu oleh angan-angan. Sampai masanya dia ditimpa kecewa dan sesal tidak berhujung kerana diperlihatkan Allah hal-hal yang selama ini tidak dikiranya.

Sabtu, 11 Julai 2009

CARA MERAIH DOA DARI PARA MALAIKAT

PERCAYA kepada malaikat adalah antara rukun iman. Ada malaikat yang ditugaskan berdoa kepada makhluk manusia dan sudah tentu seseorang yang didoakan malaikat mendapat keistimewaan. Dalam hidup, kita sangat memerlukan bantuan rohani dalam menghadapi ujian yang kian mencabar. Bantuan dan sokongan malaikat sangat diperlukan.

Ketika kita menghadapi masalah, kerumitan, keperluan dan bimbingan, bukan saja kita perlukan kekuatan doa dari lidah, tetapi juga sokongan malaikat. Antara orang yang mendapat doa malaikat ialah:

1. Orang yang tidur dalam keadaan bersuci.

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:


"Sesiapa yang tidur dalam keadaan suci, malaikat akan bersamanya di dalam pakaiannya. Dia tidak akan bangun hingga malaikat berdoa: "Ya Allah, ampunilah hamba-Mu si fulan kerana tidur dalam keadaan suci."


2. Orang yang sedang duduk menunggu waktu solat.

Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya:


"Tidaklah salah seorang antara kalian yang duduk menunggu solat, selama ia berada dalam keadaan suci, kecuali kalangan malaikat akan mendoakannya: 'Ya Allah, ampunilah ia. Ya Allah sayangilah ia.'"



3. Orang yang berada di saf depan solat berjemaah.


Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:


"Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat-Nya berselawat ke atas (orang) yang berada pada saf depan."


4. Orang yang menyambung saf pada solat berjemaah:

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:


"Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat selalu berselawat kepada orang yang menyambung saf."


5. Kalangan malaikat mengucapkan 'amin' ketika seorang imam selesai membaca Al-Fatihah.

Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya:


"Jika seorang imam membaca...(ayat terakhir al-Fatihah sehingga selesai), ucapkanlah oleh kamu 'aamiin' kerana sesiapa yang ucapannya itu bertepatan dengan ucapan malaikat, dia akan diampuni dosanya yang lalu."


6. Orang yang duduk di tempat solatnya selepas melakukan solat.

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:


"Kalangan malaikat akan selalu berselawat kepada satu antara kalian selama ia ada di dalam tempat solat, di mana ia melakukan solat."


7. Orang yang melakukan solat Subuh dan Asar secara berjemaah.

Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya:


"Kalangan malaikat berkumpul pada saat solat Subuh lalu malaikat (yang menyertai hamba) pada malam hari (yang sudah bertugas malam hari hingga Subuh) naik (ke langit) dan malaikat pada siang hari tetap tinggal. "Kemudian mereka berkumpul lagi pada waktu solat Asar dan malaikat yang ditugaskan pada siang hari (hingga solat Asar) naik (ke langit) sedangkan malaikat yang bertugas pada malam hari tetap tinggal lalu Allah bertanya kepada mereka: "Bagaimana kalian meninggalkan hamba-Ku?" Mereka menjawab: 'Kami datang sedangkan mereka sedang melakukan solat dan kami tinggalkan mereka sedangkan mereka sedang melakukan solat, ampunilah mereka pada hari kiamat.' "

8. Orang yang mendoakan saudaranya tanpa pengetahuan orang yang didoakan.

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:


"Doa seorang Muslim untuk saudaranya yang dilakukan tanpa pengetahuan orang yang didoakannya adalah doa yang akan dikabulkan. Pada kepalanya ada seorang malaikat yang menjadi wakil baginya, setiap kali dia berdoa untuk saudaranya dengan sebuah kebaikan, malaikat itu berkata 'aamiin dan engkau pun mendapatkan apa yang ia dapatkan.'"


9. Orang yang membelanjakan harta (infak).

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:


"Tidak satu hari pun di mana pagi harinya seorang hamba ada padanya kecuali dua malaikat turun kepadanya, satu antara kedua-duanya berkata: 'Ya Allah, berikanlah ganti bagi orang yang berinfak...'"


10. Orang yang sedang makan sahur.

Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya:


"Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat-Nya berselawat kepada orang yang sedang makan sahur."


11. Orang yang sedang melawat orang sakit.

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:


"Tidaklah seorang mukmin menjenguk saudaranya kecuali Allah akan mengutus 70,000 malaikat untuknya yang akan berselawat kepadanya di waktu siang hingga petang dan di waktu malam hingga Subuh."
PERCAYA kepada malaikat adalah antara rukun iman. Ada malaikat yang ditugaskan berdoa kepada makhluk manusia dan sudah tentu seseorang yang didoakan malaikat mendapat keistimewaan. Dalam hidup, kita sangat memerlukan bantuan rohani dalam menghadapi ujian yang kian mencabar. Bantuan dan sokongan malaikat sangat diperlukan.

Ketika kita menghadapi masalah, kerumitan, keperluan dan bimbingan, bukan saja kita perlukan kekuatan doa dari lidah, tetapi juga sokongan malaikat. Antara orang yang mendapat doa malaikat ialah:

1. Orang yang tidur dalam keadaan bersuci.

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:


"Sesiapa yang tidur dalam keadaan suci, malaikat akan bersamanya di dalam pakaiannya. Dia tidak akan bangun hingga malaikat berdoa: "Ya Allah, ampunilah hamba-Mu si fulan kerana tidur dalam keadaan suci."


2. Orang yang sedang duduk menunggu waktu solat.

Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya:


"Tidaklah salah seorang antara kalian yang duduk menunggu solat, selama ia berada dalam keadaan suci, kecuali kalangan malaikat akan mendoakannya: 'Ya Allah, ampunilah ia. Ya Allah sayangilah ia.'"



3. Orang yang berada di saf depan solat berjemaah.


Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:


"Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat-Nya berselawat ke atas (orang) yang berada pada saf depan."


4. Orang yang menyambung saf pada solat berjemaah:

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:


"Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat selalu berselawat kepada orang yang menyambung saf."


5. Kalangan malaikat mengucapkan 'amin' ketika seorang imam selesai membaca Al-Fatihah.

Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya:


"Jika seorang imam membaca...(ayat terakhir al-Fatihah sehingga selesai), ucapkanlah oleh kamu 'aamiin' kerana sesiapa yang ucapannya itu bertepatan dengan ucapan malaikat, dia akan diampuni dosanya yang lalu."


6. Orang yang duduk di tempat solatnya selepas melakukan solat.

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:


"Kalangan malaikat akan selalu berselawat kepada satu antara kalian selama ia ada di dalam tempat solat, di mana ia melakukan solat."


7. Orang yang melakukan solat Subuh dan Asar secara berjemaah.

Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya:


"Kalangan malaikat berkumpul pada saat solat Subuh lalu malaikat (yang menyertai hamba) pada malam hari (yang sudah bertugas malam hari hingga Subuh) naik (ke langit) dan malaikat pada siang hari tetap tinggal. "Kemudian mereka berkumpul lagi pada waktu solat Asar dan malaikat yang ditugaskan pada siang hari (hingga solat Asar) naik (ke langit) sedangkan malaikat yang bertugas pada malam hari tetap tinggal lalu Allah bertanya kepada mereka: "Bagaimana kalian meninggalkan hamba-Ku?" Mereka menjawab: 'Kami datang sedangkan mereka sedang melakukan solat dan kami tinggalkan mereka sedangkan mereka sedang melakukan solat, ampunilah mereka pada hari kiamat.' "

8. Orang yang mendoakan saudaranya tanpa pengetahuan orang yang didoakan.

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:


"Doa seorang Muslim untuk saudaranya yang dilakukan tanpa pengetahuan orang yang didoakannya adalah doa yang akan dikabulkan. Pada kepalanya ada seorang malaikat yang menjadi wakil baginya, setiap kali dia berdoa untuk saudaranya dengan sebuah kebaikan, malaikat itu berkata 'aamiin dan engkau pun mendapatkan apa yang ia dapatkan.'"


9. Orang yang membelanjakan harta (infak).

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:


"Tidak satu hari pun di mana pagi harinya seorang hamba ada padanya kecuali dua malaikat turun kepadanya, satu antara kedua-duanya berkata: 'Ya Allah, berikanlah ganti bagi orang yang berinfak...'"


10. Orang yang sedang makan sahur.

Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya:


"Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat-Nya berselawat kepada orang yang sedang makan sahur."


11. Orang yang sedang melawat orang sakit.

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:


"Tidaklah seorang mukmin menjenguk saudaranya kecuali Allah akan mengutus 70,000 malaikat untuknya yang akan berselawat kepadanya di waktu siang hingga petang dan di waktu malam hingga Subuh."

Rabu, 8 Julai 2009

Panduan Melawan Nafsu

Dalam sebuah hadis, diriwayatkan tentang seorang
penjahat yang ingin bertaubat. Ia masuk ke masjid.
Ketika itu Rasulullah S.A.W sedang mengimamkan solat.
Setelah menunaikan solat mereka berbincang-bincang dan
penjahat yang ingin bertaubat itu mendengar Rasulullah
S.A.W berkata, "Barangsiapa yang meninggalkan sesuatu
yang haram maka akan memperolehinya ketika sudah
halal."
Setelah Rasulullah S.A.W dan para sahabat bersurai,
pemuda itu turut meninggalkan masjid. Hatinya masih
ragu untuk mengutarakan taubatnya. Namun ucapan Nabi
tadi amat terkesan di hatinya.
Malam pun menjelang. Suasana yang sering menggoda
dirinya untuk melakukan keburukan. Tiba-tiba dia
berhasrat untuk merompak salah sebuah rumah yang
dihuni oleh seorang janda. Ternyata di rumah janda itu
terdapat banyak makanan yang enak dan pasti mengundang
selera. Ketika dia sedang memulakan suapannya
tiba-tiba dia teringat kata-kata Rasulullah S.A.W
siang tadi. Akhirnya dia tak jadi makan.
Tatkala beranjak ke bilik ke bilik lain, dia menumpai
perhiasan dan wang yang banyak. Dan ketika dia hendak
mengambilnya, sekali lagi dia teringat kata-kata
Rasulullah S.A.W. Lalu dia membatalkan niat jahatnya.
Setelah itu dia masuk pula ke sebuah bilik yang besar.
Didapatinya janda mu'minah itu sedang terbaring tidur
dengan lenanya. Apabila ternampak wajah janda yang
cantik dan rupawan itu, dia tergoda dan bermaksud
untuk melampiaskan nafsunya. Namun tiba-tiba dia
teringat kembali kata-kata Rasulullah S.A.W tadi.
Barangsiapa yang meninggalkan sesuatu yang haram ia
akan memperolehi barang tersebut ketika ia sudah
halal.
Akhirnya, sekali lagi beliau membatalkan niat
jahatnya. Lalu dia pergi meninggalkan rumah itu dengan
hati yang lega kerana mampu mengalahkan nafsunya.
Fajar mula menyinsing. Penjahat tadi pergi menunaikan
solat subuh di masjid. Kali ini dia bertekad, dia akan
bertaubat di hadapan Rasulullah S.A.W. Setelah solat,
beliau duduk menyendiri di satu sudut masjid, merenung
kembali peristiwa yang baru dialaminya malam tadi. Dan
menghitung betapa besar dosanya andai perbuatan itu
dilakukan.
Ketika matahari terbit datanglah seorang wanita ke
masjid dan menceritakan kepada Rasulullah S.A.W
kejadian semalam di rumahnya. Walaupun tiada barang
yang hilang namun beliau khuatirkalau-kalau pencuri
itu datang menyelidik semalam dan akan datang lagi
malam nanti. Wanita itu juga memohon kepada Rasulullah
S.A.W aga r sudilah mencarikan seorang yang sanggup
menjaga rumahnya. "Kenapa kau hidup sendirian?" tanya
Rasulullah S.A.W padanya. Wanita itu menjawab bahawa
suaminya telah meninggal dunia.
Rasulullah S.A.W mengarahkan pandangannya kepada
seorang yang sedang duduk menyendiri di satu sudut
masjid. Rasulullah S.A.W bertanya pada lelaki tersebut
(penjahat tadi), adakah beliau sudah beristeri?
Setelah Rasulullah S.A.W mengetahui bahawa lelaki itu
telah kematian isterinya, maka baginda menawarkannya
seorang calon isteri. Lelaki itu terdiam begitu juga
janda yang mengadu tadi. Mereka sama-sama malu. Tetapi
Rasulullah S.A.W yang arif kemudian mengikat kedua
insan itu menjadi suami isteri yang sah. Dan, pecahlah
tangis lelaki itu, lalu diceritakannya kepada
Rasulullah S.A.W peristiwa yang sebenarnya, dan bahawa
pencuri itu tidak lain adalah dirinya sendiri.
Wanita itu keluar dari masjid dari masjid diiringi
lelaki yang kini telah menjadi suaminya. Mereka
berjalan beriringan menuju rumah yang malam tadi
hampir dicerobohinya. Disana makanan-makanan yang enak
masih utuh seperti yang dilihatnya malam tadi. Bezanya
sekarang, makanan itu sudah tidak haram lagi. Maka
tanpa ragu-ragu makanan itu disantapnya.
Wang, emas dan perhiasan yang hendak dicuri, kini
sudah menjadi miliknya yang halal. Bahkan dia boleh
menggunakannya untuk berniaga, tanpa haram sedikitpun.
Sementara wanita cantik yang hampir dinodainya
semalam, kini benar-benar sudah menjadi isterinya...
berkat kemampuannya menahan nafsu syaitannya.
Lelaki itu berbisik sendiri dalam hati, "Benarlah
sabda Rasulullah S.A.W, barangsiapa meninggalkan yang
haram maka ia akan memperolehinya ketika ia sudah
menjadi halal."
Demikian indah Islam mengajar erti cinta. Cinta yang
tidak diliputi keraguan, cinta yang menimbulkan rasa
tenteram, cinta yang menumbuhkan kedamaian, cinta yang
menyuburkan keimanan dan ketaqwaan. Cinta yang apabila
kita meneguknya akan diperolehi kenikmatan yang lebih
dalam lagi.
Marilah kita menjenguk dan menyemak hati kita.
Masihkah ada cinta di sana?
Sudahkah kita mengemas cinta kita dengan kemasan Cinta
Rabbani dan memberi
label halal di atasnya? Dan sudahkah kita
menyingkirkan cinta syhwat yang
akan menjerumuskan kita dalam petaka yang
berpanjanga...